torek, 25. november 2014

Kuhinja prilagojena otroku in otroška kuhinjska opravila

Ko je bil Aljaž še dojenček, sem ga imela veliko v kuhinji ob sebi, ali v ležalniku ali na tleh. Shodil je zelo hitro in takrat mi je ogromno časa in energije vzelo opozarjanje v katere predale lahko gre in v katere ne. Nekaj časa sem se trudila, potem pa sem se odločila, da zavarujem predale z otroškimi varovali. Navsezadnje so v kuhinji tudi nevarni predmeti in nemogoče je bilo, da mu ves čas gledam pod prste. Če ga primerjam z Zaro, je bil veliko bolj radoveden in je povsod vtaknil svoj nos. :) No, že takrat pa se mi je zdelo smiselno, da mu eno omarico pustim in jo napolnim z njegovimi posodicami, kozarci in žlicami. To je bila torej omarica njemu na dosegu rok, v katero je imel dostop kadarkoli in tako je še danes.


V njej hranimo vse otroško posodice, kozarce, otroške jedilne servise in jedilni pribor. Ker so predali zelo globoki, hranim v notranjosti še termo posodice, plastične posodice za shranjevanje hrane in prigrizkov, pa tudi stekleničke. Na vrata omarice sem nalepila dva ročaja, na katera sem obesila slinčke. Vse je na dosegu otroških rok in vse si lahko otrok izbere sam in si sam pripravi mizo. Naj omenim, da je bilo to dolgo pred tem, ko sem začela prebirati o Montessori pedagogiki. ;)


Trenutno je še veliko stvari plastičnih in jih uporabljamo tudi pri igri in ustvarjanju. Približuje pa se tudi čas, ko bomo lahko plastiko brez skrbi pospravili in omaro napolnili z bolj ekološkimi materiali (čakamo, da Zaro mine navdušenje nad metanjem krožnikov). ;)

V leseno košarico sem Aljažu zložila kuhinjske pripomočke, s katerimi mi pomaga pri kuhanju in s katerimi si sam pripravlja malico. V kuhinji zelo rad sodeluje, vedno je rad pomagal pri kuhi, zdaj (pri skoraj treh letih) pa tudi zelo rad pomaga pri pomivanju posode, zlaga stvari iz pomivalnega stroja (to počne že dobre pol leta) in v pomivalni stroj, zlaga v svojo omarico, pomaga pri pometanju ali sesanju drobtin, čisti pult in meče odpadke v koš za smeti.

Kaj potrebujemo, da bo otrok v kuhinji lažje sodeloval in si po potrebi tudi samostojno pripravljal malico?

1. Pručko.
S pomočjo pručke ali visokega stola (pazimo na varnost!) bo otrok dosegel na pult in pomagal pri pripravi hrane, umivanju sadja in zelenjave, pomivanju posode, pripravljanju malice ipd. Pri nas smo začeli nekje pri letu in pol, ko je sodeloval tako, da je sedel na pultu in pomagal pri mešanju ali pa je le opazoval in okušal hrano. Takrat so to bila zelo kratka časovna obdobja (pet minut), zdaj pa lahko v kuhinji sodeluje tudi pol ure in več hkrati. Opravila, ki jih otrok v kuhinji lahko počne prilagajamo njegovi starosti in njegovim sposobnostim.

2. Kuhinjske pripomočke, kot so kuhalnice, valjar, terilnik, nož, kuhinjsko desko, kuhinjske krpe, vrč in ves jedilni servis, ki jih naj ima otrok na dosegu roke. Tako se bo počutil enakovrednega, sposobnega in pomembnega, kar bo močno okrepilo njegovo samozavest in mu bo dalo še več volje za delo.

3. Otroški kuhinjski predpasnik, lahko tudi čepico.

4. Majhno metlico in smetišnico, da bo lahko za seboj počistil.

5. Ščetko za pomivanje posode.

6. Za mizo mu omogočimo sedenje na visokem stolu na katerega lahko nemoteno spleza sam in gre lahko sam tudi iz njega. Aljaž je dobil svoj visoki stol pri dveh letih in pol, Zara pa je še vedno v otroškem stolčku za hranjenje in bo tako ostalo, dokler ne bo tudi za njo varno na visokem stolu.

7. Otroka načimo kako se odpre koš za smeti, da bo lahko odpadke sam odnesel vanj. Pri nas je sistem kar zakompliciran, ampak je hitro pogruntal in ga brez težav odpre in zapre sam.

Prelivanje iz vrča v kozarec.

Za otroka je to zabavna igra.

Sam olupi in nareže banano z otroškim nožem.

Olupi mandarino.

Malica za oba otroka je pripravljena, pomagala sem le pri lupljenju in rezanju hruške.
 Kuhinjska opravila za dveletnika:

1. Pomaga pri kuhi in peki, in sicer meša, presipava, valja, prinaša in odnaša sestavine ipd.

2. Pripravi svojo mizo, tako da si vzame stvari iz svoje omarice in jih tja tudi pospravlja.

3. Pomaga pri zlaganju čiste posode iz pomivalnega stroja.

4. Počisti za seboj, če se kaj razsipa ali polije.

5. Odnaša odpadke v koš za smeti.

6. Sodeluje pri pripravi malice, tako da lupi in reže sadje (čeprav mu na začetku drugega leta to najbrž še ne bo uspelo), zlaga na krožnik, maže kos kruha ipd.

Kuhinjska opravila za triletnika:

Vsem zgoraj naštetim opravilom dodamo:

7. Pomaga pri zlaganju umazane posode v pomivalni stroj.

8. Pomiva posodo s pomočjo pručke in s svojo ščetko za umivanje posode.

9. Počisti pult.

10. Pomaga pri pripravi mize za vse člane družine.

11. Malico si skoraj v celoti pripravi sam (odvisno od tega kaj je za malico).

H kuhinjskim opravilom bi lahko dodali še nabavo hrane. Otrok lahko pomaga pri pisanju seznama za v trgovino, V trgovini ima lahko svoj majhen voziček, zlaga stvari v voziček, jih daje na blagajno, doma pa jih pomaga pospraviti. Otrok bo pri zgodnji starosti najlažje opazoval iz sedeža v vozičku, sodeloval tako da mu boste vi dali hrano, ki jo bo on potem dal v voziček in na blagajno ipd. Ko pa bo dobro poznal obnašanje (tako, da bo vam lažje in ga ne boste lovili po celi trgovini ;)) v trgovini, bo lahko nakupovanje opravljal bolj samostojno.

To so moje izkušnje. Morda bom tekom Aljaževega tretjega leta seznam še kaj dopolnila, ker otroka vedno opazujemo in se prilagajamo njegovim sposobnostim.

Zelo vesela bi bila, če z mano delite kako so vaši otroci vključeni v kuhinjska opravila in pri kateri starosti.

Z ljubeznijo, Mama.



9 komentarjev:

  1. Nina, kje si pa kupila te servirne kroznike - kroznike za pripravo malice? Izgledajo kukr' eni asimetricni sortirni pladnji 😊 Kukrkol', vsecni!

    Se eno off topic vprasanje. Ce sem prav videla kruhomat na pultu? Ga redno uporabljate ali imate obdobja. Eni prijatelji blazno pohvalijo. Jaz nisem kruhar, moz pa je in ta' mala bi se znala tudi v tem oziru zgledovat po ocku ☺ Ce peces domac kruh najbolj ves kaj jes...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ti krožniki so znamke Boon in sem jih kupila tukaj: http://www.dolgouhec.si/?prodID=4120

      Imamo kruhomat ja in je v uporabi ves čas, ker jemo večinoma samo pirin kruh in tisti kupljeni ne odgovarja mojemu okusu. Itak pa je tako kot si rekla, najbolj veš kaj ješ... Kruh sicer ni tako dober kot pečen v pečici, ampak zaradi časovne stiske se redko lotim standardne peke kruha. Kruhomat je super za tiste, ki želijo domači kruh, ampak nimajo časa ali volje za pripravo. ;)

      Izbriši
    2. Ooooo, vrhunsko, hvala :-) Bom dodala krožnike na listo želja in link od trgovine med priljubljene :-)

      Jaz sem doma že načela temo kruhomat, pa mož nekako ni pograbil. Je rekel, da bi mu bilj ljubši klasično pečen. Ker se v relativno majhni kuhinji ves čas borim s prostorom, ni želja po novih strojčki, tako da morda osvojim kakšno relativno hitro metodo peke v pečici. Sej' peče se samo, samo zamesit je treba. Mogoče bom pa v ta namen uporabila hčerko ;-) :-) ;-)

      Nina, hvala!

      Izbriši
    3. Ah to gnetenje ja in čakanje... :/ Ravno to je meni "najhujše". :) Si že slišala za kruh brez gnetenja? Je kar preprost recept in sem ga že večkrat preizkusila... Če bi ga želela, ti ga prilepim v komentar. ;)

      Izbriši
  2. Kruh brez gnetenja - a to je z vinskim kamnom oz. s pecilnim?
    Mah po moje bi/bom za začetek probala osvojit mesenje v strojčku. Pač mešalnik z nastavkom za gnetenje testa.

    Meni je pira tudi med mokami najbolj ljuba, potem pa najbrž že ajdova, ki jo moram kakšno žlico dodat skoraj povsod :-o Kar zadeva moko bi rada zdaj postopoma osvojila sveže mleto, od znancev slišim, da jo kupujejo v mlinih, teh je pri nas še kar nekaj. Sicer pa novo veliko poglavje, ko se začne debata o kruhih na osnovi kvasa in brez kvasa (vinski kamen)...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sem našla link: http://www.kulinarika.net/recepti/9450/kruh/kruh-brez-gnetenja/

      Ja saj, zraven kruha in mok lahko skoraj diplomiraš. ;) Jaz obožujem ajdov kruh z orehi, čeprav ga ne bi smela jesti, ker mi orehi delajo težave. :/ Priznam, da še nisem uporabila sveže mlete, čeprav že nekaj časa načrtujem nakup v bližnjem mlinu. Mogoče pa kmalu...

      Izbriši
  3. Zanimiv recept. Bo treba probat. Prvi komentar pod receptom je: "Sicer je pa to res najboljši kruh, kar sem jih kdaj probala. Pa še drobi se ne in ostane zelo dolgo svež.", aleluja!

    OdgovoriIzbriši
  4. P.s. mokca iz mlina narocena. In zdrob. Oboje pirino. Pa da vidimo :-)

    OdgovoriIzbriši